Benjamin er gået fra skoletræt til troen på en læreplads

Benjamin fra Haderslev har oplevet på egen krop, hvad det vil sige at være skoletræt. Det har to ugentlige træninger i SønderjyskE sammen med andre unge i samme situation vendt op og ned på. Benjamin og hans forældre oplever nu, at han trives i en hverdag med skole, fodbold og venner.

For Benjamin var skolen blevet noget, der skulle overstås. Corona-nedlukninger og onlineundervisning havde ikke gjort noget godt for motivationen og hans ordblindhed gjorde skolearbejdet til en daglig udfordring. Benjamins mor, Anette, var ikke i tvivl: Benjamin var godt og grundig skoletræt.

”Det har aldrig været nemt for Benjamin at gå i skole. Han har ordblindhed og i løbet af syvende klasse var vores oplevelse, at det blev svært for ham at få lektierne lavet og motivationen faldt bare hele tiden. Det føltes frustrerende at have en dreng, der ikke trivedes og hvor hverdagen ikke fungerede. Vi oplevede, at det fyldte meget og vi var faktisk en smule bekymrede”, fortæller Anette Konge Jensen, mor til Benjamin.

Da Benjamin begyndte i 8. klasse sidste sommer, tilbød hans lærere på Kløvermarkskolen i Haderslev, at han kunne blive en del af DGI Sportucation i SønderjyskE. Hver mandag og fredag morgen skulle han møde til fodboldtræning i klubben sammen med en gruppe af andre unge, som også kæmper med kravene i folkeskolen. Det blev et vendepunkt for Benjamin og for hans forældre.

En del af et aktivt fællesskab med faste rammer

DGI Sportucation hjælper unge i overgangen mellem ung og voksen, hvor ungdomslivet nemt kan slå knuder og hvor mange unge oplever udfordringer. Centralt for arbejdet med de unge er at motivere dem til at tage en ungdomsuddannelse. Men det handler også om at blive stærkere og få kompetencer til at skabe et godt voksenliv.

I SønderjyskE træner unge fra 8-9. klasse med Kresten Ipsen, som er lokal projektleder og har kontakten med de unge. De mødes to gange om ugen i skoletiden, hvor de spiller fodbold, spiser fælles morgenmad og har strukturerede samtaler efter en model udviklet af professor Jan Tønnesvang og Center for vitaliserende samtaler.

Det er et krav, at de unge deltager i træningen ligesom de skal passe deres skole, hvis de vil være med i DGI Sportucation. Der er faste rammer og systemer i arbejdet med de unge, men det handler ikke om præstationer eller individuelle bedømmelser. Det handler om at være en del af et aktivt fællesskab, hvor der er plads til at udvikle sig fagligt, socialt og personligt. Resultaterne viser, at metoden giver de unge indblik og værktøjer, så de stille og roligt selv kan tage ejerskab over deres eget liv.

Fra skoletræt til troen på en læreplads

For mange unge, der oplever skoletræthed, kan det være en lettelse, at der ikke er fokus på faglige præstationer. Hos Benjamin blev det et vendepunkt at møde træner Kresten Ipsen og bruge energien på fysisk aktivitet med andre unge i samme situation.

Blandt de unge er der en stille respekt og accept af, at det ikke altid er sjovt at gå i skole. Til træningen møder de ikke en mur af krav og forventninger til en bestemt præstation, men til at opfylde de fælles forpligtelser, som kræves når man er en del af et hold. Helt konkret har det givet Benjamin modet tilbage og han begynder efter sommerferie i 9. klasse med forventer om et godt sidste år i folkeskolen. 

”Vi har simpelthen fået en bedre hverdag og Benjamin har fået lysten til at gå i skole tilbage. Vi har fået besked om, at han kan fortsætte hos SønderjyskE sammen med DGI Sportucation efter sommerferien og det er rigtig rart. Benjamin drømmer om at få en læreplads og blive automekaniker, og det er vi sikre på nok skal lykkedes,” siger Anette Konge Jensen.


Hjemmeside fra NemmeHjemmesider.dk